'Zo dat zit erop!'

3 juni 2013 - Oldenzaal, Nederland

Drie uur geleden stapte ik op station 'Oldenzaal' de trein uit en liep op m'n dooie gemak de laatste mijl naar de Gammelkerstraat toe. In die paar minuten dat ik aan het lopen was dwaalden mijn gedachten af naar zes jaar geleden.

Het is alweer zolang geleden dat ik begon te studeren in Breda. Ik was vrij snel gesetteld in het zuidelijke Nederland, dat kon overigens ook niet anders omdat Breda met afstand de gezelligste stad van Brabant was en nog steeds is. Eindelijk was ik ook vastberaden dat de studie waarvoor ik had gekozen (International Tourism Management) de goede keuze was geweest nadat ik eerder vroegtijdig afscheid moest nemen van studentensteden Zwolle en Deventer. Toerisme lag mij klaarblijkelijk goed en ontdekte dat reizen en verre bestemmingen mijn interesse genoten. In mijn tweede studiejaar maakte ik voor het eerst kennis met een ander continent. In een periode van ongeveer 4 weken reisde ik met om en nabij zestig studiegenoten door Cambodja en Thailand. Het was een weergaloze ervaring die ik nooit meer zal vergeten. Deze ontdekking is de fundering geweest voor enorme liefde die ik ontwikkeld heb voor Azië. Een jaar later in 2010 koos ik ervoor om mijn stage te doen in Laos. In die zes maanden kreeg ik de kans om veel te zien van zuid oost Azië en heb hier ontzettend van genoten, en beschouw deze periode nog steeds als het meest leerzame moment uit mijn leven.

Voor de mensen die toen mijn blog op waarbenjij.nu hebben bijgehouden weten precies wat ik daar allemaal heb gedaan. Ook zullen de lezers gemerkt hebben dat ik met heel veel plezier al mijn belevenissen lang en uitgebreid deelde. Na Laos ben ik blijven schrijven over dingen die ik meemaakte in India. Een ontdekking die ik daar heb gedaan was dat Rianne een verschrikkelijk lieve en mooie meid is waarmee ik vandaag de dag samen mee ben.

In juni 2012 ontving ik dan eindelijk mijn zwaar verdiende diploma. Op dat moment woonden Rianne en ik al een tijdje samen in Breda. Wij hadden een leuk appartement dicht bij het kleine centrum waarvan we vanaf dat moment nog minimaal een jaar van wilden genieten. Echter wisten we wel dat er in de nabije toekomst een reis gemaakt moest worden van minimaal een paar maanden, dus spraken we met elkaar af om vanaf juni 2012 te beginnen met sparen. Inmiddels zijn we een jaar verder en hebben we het daadwerkelijk voor elkaar gekregen om voldoende geld bij elkaar te sparen voor een reis.

Zes jaar nadat ik naar Brabant was vertrokken arriveer ik vandaag opnieuw in Oldenzaal bij mijn ouders. De gedachten die door mijn hoofd speelden vanmiddag stoppen op het moment dat ik het huis binnenstap en voor mezelf hardop roep 'zo dat zit erop'. Vanaf nu kijk ik alleen nog maar voor uit want aanstaande zondag (9 juni '13) vertrek ik vanaf Keulen naar Moskou. Moskou is het startpunt van onze reis en in een tijdsbestek van ongeveer 9 maanden reizen Rianne en ik over land naar het eindpunt Jakarta. Samen zullen we ervaren hoe mooi de Peking Express werkelijk is; gaan we ons een week mengen tussen de nomaden in Mongolië; zwerven we in 2 maanden door het reusachtige China; verwelkomen we mijn schoonouders in Hanoi; zoeken we oude bekenden op in Laos; gaan we eindelijk de onder-water-wereld van Thailand aanschouwen; zien we grote delen van het voor ons nog onbekende Maleisië; en gaan we eiland hoppen in Indonesië.

Maanden heb ik uitgekeken naar aanstaande zondag. Via dit kanaal ga ik jullie allemaal op de hoogte houden van al onze belevenissen in Azië. Allen hoop ik jullie weer te zien in 2014! Veel leesplezier en verras me met een reactie!

Houdoe!

1. Ria:
    3 juni 2013
    Als de moeder van Ruud gaat er natuurlijk heel wat door je heen als je zoon en schoondochter zo'n avontuurlijke lange reis gaan maken.
    Ik zal dan ook zoveel mogelijk contact houden en ben zeer benieuwd naar jullie belevenissen.
    Ruud blijf goed rondkijken en doe veel inspiratie op voor je toekomst!
    Ik wens je een verschrikkelijk leuke tijd!

Groetjes, je moeder
  2. Suus:
    3 juni 2013
    Yay Rudie ook zijn eigen blog! ben benieuw wat jullie allemaal gaan beleven. Succes met de laatste voorbereidingen en alvast een goede reis! ENJOY! :)
  3. Bart!:
    3 juni 2013
    Wat zullen wij verhalen te vertellen hebben als we elkaar weer zien straks! Maar eerst genieten, veel plezier. Groetjes uit Jakarta!
  4. Bas, Marlous en Roos:
    4 juni 2013
    Ruud en Rianne,
    Wat een super avontuurlijke reis gaan jullie maken! Wij zullen jullie volgen...vanaf de Tankenberg dan ;)...Wij wensen jullie heel veel plezier en bovenal een hele Yí lù píng’ān!(is Chinees...)
    Liefs Marlous, Bas en Roos Nijhof
  5. Ceciel:
    9 juni 2013
    Lieve Ruud en Rianne,

Heel veel succes en plezier in het Verre Oosten.
    Ruud ik zal je nog mailen wat mijn blog-mail-adres wordt.
    Tot over heel veel maandjes.

xx Liefs Ceciel
  6. Coby en Marcel:
    9 juni 2013
    Nou Ruud en Rianne daar gaat ie dan.
    We wensen jullie een fantastische reis toe en een gezonde terugkeer.
    We horen nog

Groetjes
  7. Jos:
    11 juni 2013
    Hallo Ruud en Rianne,
    Ik heb nu pas het gevoel, enkele dagen na het vertrek, dat jullie trip nu pas echt begonnen is. Kwestie van afstand, alhoewel die in de webwereld nauwelijks nog voorkomt.
    Je "reislogger-slagzin" had nog sterker kunnen zijn door "seeing things" te vervangen door "looking at things" zoals Henry Miller deed; of zelfs door het nog sterkere "watching". De tijd zal leren wat je van je reis opsteekt en wat je ervan later in de praktijk kunt toepassen.
    Ik hoop in elk geval dat een spreuk van Simon Carmiggelt voor jullie in vervulling mag gaan:
    "Wie samen kan reizen, kan ook samen leven".

Groetjes en tot WhatsApp, Jos.