Eerste indruk Rusland

13 juni 2013 - Yekaterinburg, Rusland

Donderdag avond half twaalf 's avonds, ik kijk naar buiten en zie de zon achter de wolken verdwijnen. Een vreemde gebeurtenis hier in Yekaterinburg, hoewel ik afgelopen nacht in de trein ook al merkte dat het hier 's nachts niet echt donker word. Ik werd wakker om 01:30, keek met m'n slaperige ogen uit het raam naar buiten en zag aan de horizon de rooie gloed van de zon. Gelukkig reizen we wel in zuid oostelijke richting waardoor de nachten langzaam donkerder zullen worden.

Om precies te zijn zaten we 27 uur in de trein. Moskou lieten we gisteren achter ons en vervolgden onze koers 1800 km verder naar het oosten. Het was een prettige eerste treinreis waarin we goed hebben kunnen zien hoe het echte leven aan boord van een Russische trein is. Russen zijn niet de meest vriendelijke mensen wanneer je ze voor het eerst ontmoet. Waarschijnlijk heeft dit ook te maken met de haat die Russen hebben richting Duitsers. Westerlingen zoals Rianne en ik zien er in hun ogen al snel uit als die ene Duitsers waarvan de grootouders hebben meegevochten in de W.O.2, maar zodra je 'Galanski, njet Germani' (='Nederlands, niet Duits') tegen ze zegt verschijnt er toch een vriendelijke en blik op hun gezicht en halen ze opgelucht adem. Helaas spreken Russen geen enkel woord Engels waardoor het lastig blijft om inhoudelijke gesprekken aan te gaan.

Galina daarentegen is een Russisch oud vrouwtje die de Engelse taal behoorlijk goed onder de knie had. Zij wachtte ons afgelopen zondag op boven bij haar de trap, en liet ons vervolgens binnen in haar appartementje. Één van de eerste dingen die ze opmerkte was dat haar woning zich niet in een al te beste staat bevond en dat het vooral 'Sovjet' stijl is. Beschamend keek ze ons aan maar wij gaven haar snel te kennen dat het er in onze ogen prachtig uit zag. Die schaamte zal ze overigens altijd blijven houden, want toen Rianne afgelopen dinsdag haar huisje op film vastlegde en Galina zich op dat moment in de keuken bevond was het eerste wat ze zei (met een geweldig Russisch accent) 'ridiculous kitchen'.

In de paar dagen dat wij in Moskou verbleven hebben we een goed beeld gekregen van de Russische hoofdstad. Het is vooral groots! Russen hebben waarschijnlijk altijd de intentie om ieder gebouw maar weer groter te maken dan het grote gebouw wat er al naast staat. De stad krijgt daardoor in mijn ogen een ietwat kille sfeer en is het lastig om gezellige straatjes te vinden waar je nog kunt genieten van iets kleins. Desalniettemin staan er prachtige gebouwen tussen waarvan we er een aantal goed hebben bekeken. Zo zijn we naar de Sint Basil's kathedraal geweest, hebben we een ronde gelopen om het Kremlin (mochten er helaas niet in vanwege voorbereidingswerk op de Onafhankelijkheidsdag), het Novodevichy, de Christus Verlosser kerk, en het Izmaylovo Kremlin.

Inmiddels zie ik geen zon meer en zullen we snel gaan slapen. Morgen vervolgen wij 's avonds onze route richting Irkutsk. We zullen deze keer 3 nachten in de trein zitten. Maandag gaan we snel richting het Baikal meer want Olga heeft een plaatsje voor ons gereserveerd in haar huisje. Ik hoop na deze ervaringen opnieuw een bericht te kunnen plaatsen.

Alvast bedankt voor de reacties en meld je vooral aan voor de 'mailing lijst' (zie rechts ---->) en zie de foto's voor meer indrukken!

Da svida nya!

1. Ria:
    13 juni 2013
    Een mooi begin van jullie lange reis.
    Ik ben benieuwd naar al jullie belevenissen, over enkele dagen al weer bij het Baikal meer.
    Blijf genieten en zet maar lekker veel foto's op dit reisblog!

Liefs, mam
  2. Jos:
    14 juni 2013
    Hallo Ruud & Rianne,
    bedankt voor jullie eerste reisverhaal. We komen hier op de thuisbasis daardoor ook een beetje in jullie belevingswereld terecht. We leven met jullie mee, kijken uit naar berichtjes en volgen e.e.a. op Google Earth.
    Omdat je ter hoogte van Oslo zit wordt het 's nachts niet echt donker; de Russen noemen dit "witte nachten".
    Ben benieuwd of je het Beatlesmonument hebt ontdekt of Michel Jackson tijdens de sightseeing door Yekaterinaburg? Goede reis richting Kitaj (China) en pas op voor "treinziekte" door die de boemelende rijtuigen.

good goan, Jos